Budapest, 2021. március 5. – A CELIZ (Záhony Logisztikai és Ipari Övezet) Konzorcium és a Rail Cargo Hungaria (RCH) vezetői szándéknyilatkozat aláírásával megerősítették a két társaság elkötelezettségét amellett, hogy elősegítik a Záhonyon keresztül érkező, a Záhony Port Zrt. által kezelt, megnövekedett távol-keleti intermodális forgalmak hatékonyabb kezelését. Az eseményen online részt vett Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója.
A dokumentumot a CELIZ részéről a konzorciumvezető MÁV-REC Kft. képviseletében Csomós Norbert ügyvezető, az RCH részéről Körös Norbert CEO és Kotiers Román CFO, az Igazgatóság tagjai látták el kézjegyükkel. Az eseményhez online csatlakozott és az aláírás jelentőségét méltatta Horváth László, az L.A.C. Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója, a MÁV-REC Kft. többségi tulajdonosa és Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Group Igazgatóságának tagja.
A két társaság vezetőinek egybehangzó prognózisa szerint a következő évtizedben a Kína és Európa közötti vasúti árufuvarozási volumen jelentősen növekedni fog. A kínai ipar ugyanis elérte azt a fejlettséget, amely lehetővé teszi kapacitások – gyártósorok, gyártási technológiák – exportját. A távol-keleti ország egyre inkább minőségi termékek kivitelével, kínai szabványok elismertetésével igyekszik alátámasztani képességét a csúcstechnológiai nagyhatalommá válásra. A Selyemút Gazdasági Övezet logisztikai korridorjainak fejlesztése révén pedig saját fejletlenebb nyugati és délnyugati területeit is bekapcsolja a transzkontinentális forgalomba.
Mindezekből Magyarország nemzetgazdasága is profitálhat abban az esetben, ha a záhonyi átrakási infrastruktúra számottevő fejlesztése megvalósul. A kínai áruk európai érkeztetéséhez és logisztikájához szükséges kapacitás rendelkezésre állása döntő szerepet játszik ugyanis abban, hogy a rendkívüli mennyiségű távol-keleti küldemények szállítási útvonala részben Magyarországon keresztül vezessen az Európai Unió piacaira.
A megszólalók annak a meggyőződésüknek adtak hangot, hogy a Kína és Európa közötti erősödő kereskedelemi forgalom egy részének a 6. számú mediterrán vasúti korridoron érkező, magyar közreműködéssel történő lebonyolítása nemzetgazdasági érdek. Ez ugyanis közvetlenül növelni fogja a vasúti szállításokból származó, valamint a kapcsolódó adó-, vám- és egyéb logisztikai bevételeket. Lényeges tényező, hogy a vasúti forgalomnövekedés hozzájárul az árufuvarozás környezeti lábnyomának csökkentéséhez.
A szándéknyilatkozat aláírásával egyidőben a két társaság vezetői jövőbeni kooperációs lehetőségeik további áttekintéséről határoztak, leszögezve, hogy annak kedvező eredménye esetén 2021. április 15-ig együttműködési megállapodást kötnek.